Anledningen till att ha en riktigt lugn vecka just nu är att ladda på batterierna ordentligt så att du är redo för nästa omgång med lite hårdare veckor med fokus på Första Steget-loppen. Dessutom kan det vara skönt att känna att det här går lätt och fint trots att det faktiskt är tyngre belastning än vecka 3.

Tisdag 26 juli: 30-40 min lugn löpning i backig terräng. Försök springa en runda med så mycket backar som möjligt, korta eller långa spelar ingen roll. Underlaget kan lika gärna vara asfalt som fjäll. Det är viktigt att tänka på att belastningen ska vara lugn hela tiden och det betyder att det måste gå saktare uppför än utför. Det kan bli så att du bör gå uppför om du kommer till branta backar.

Torsdag 28 juli: 30-40 min lugn löpning. Ingen stress och ingen press. Välj ett underlag och en runda som du tycker bra om. Kan du få med dig någon annan ut på rundan så är det perfekt att springa och småprata och lösa världsproblem.

Lördag 30 juli: 30-40 min lugn löpning i ”halvobanad” terräng, vilket betyder skogsstigar, elljusspår eller liknande. Gräs fungerar också bra. Huvudsaken är att det är lite ojämnt och mjukare än grus- och asfaltsvägar. Eftersom det kommer att vara en del ojämnheter så du behöver ha koll på var du sätter fötterna men samtidigt blir det mer lättsprunget än helt obanat vilket gör att du borde kunna slappna av ordentligt.

Lycka till!
/mikael mattsson