moderator: Jessica är på väg upp från studion och börjar alldeles strax svara på era frågor!

Tuula: Jag har artros i höften och muskeln i hela benet värker. Den värsta värken har jag i smalbenets framsida. Min fråga. Hur ska jag träna för att få bort värken.
Jessica Lyander: Det är väldigt vanligt att ha ont ut i benet när man har artros i höften. Du kan pröva att träna sätesmusklerna. Att stretcha sätet och höftböjare brukar också hjälpa för att lindra smärtan. MVH Jessica Lyander

Maria: Hej!! Jag har oxå problem med länd ryggen som Elina och vill börja med pilates boll men hur stor ska den vara?
Jessica Lyander: Bollen som Elina jobbade på var för stor till henne. Den är lagom om du kan sitta på den och ha 90 grader i knäleden! MVH jessica Lyander

lojs: jag är överrölig i mina leder, vilket medför problem framför allt i ryggen! (länd) TIps på bra övningar mottages tacksammt
Jessica Lyander: Övningar på boll är väldigt bra när man är överrörlig. Svårt att ge dig övningar på nätet men titta på E-life hemsida , där finns en del. Överhuvudtaget är kontrollerad styrketräning bra när man är rörlig. MVH Jessica Lyander

Micke: Jag har sprungit ca3-4 ggr veckan men efter en tävling (terängmil) med mkt upp o ned så fick jag väldigt ont baksidan knät (knävecket). Har dargits med detta i ca.1/2 år nu. Hur göra för att komma vidare. Har provat att avstå träning helt i 2 mån men dir jag börjar om får jag känningar. /Micke
Jessica Lyander: I och med att du haft besvären så länge så tycker jag att du skall söka hjälp hos naprapat eller sjukgymnast för att kolla och få råd. MVH Jessica Lyander

Maria 26år: Jag hoppar studsmatta 30 minuter/vardag (studsmatta som står inne) Är det bra träning? Bra kaloriförbrukning? Är det något jag bör tänka på när jag hoppar för att inte skada nått? Har läst att den bästa tiden är att träna före frukost....vilket jag alltid gör. Vad tycker du om det?
Jessica Lyander: Studsmatta är jättebra träning. Träna innan frukost är bra för då håller man igång förbränningen under hela dagen. MVH Jessica Lyander

Linda: Hej! jag har problem med ont i svanken mest hela tiden. har ett arbete där jag står framåtlutad ganska mycket. Jag har även problem med att jag har ont i hö höft ichias antagligen. hur kan jag träna på bästa sätt? är det mage eller rygg som ska tränas
Jessica Lyander: Du skall träna både mage och rygg. Du skall träna de stabiliserande musklerna som sitter djupt in och skyddar ryggrad och disker. Försök att ändra arbetsställning om det går för att stå lite framåtlutad är en väldig belastning på ryggen!

Linn: Hej! Jag har problem som kommer och går med min svank. Vad finns det för bra övningar man kan göra hemma? Tack på förhand!
Jessica Lyander: Du har säkert varit på gympa någon gång och gjort sk bäckenlyft-ligg på rygg, lätt bäjda ben,lyft rumpan så du blir sträckt i höfterna-känn att du använder sätesmusklerna. Vanliga situps är bra, gå inte upp så högt utan låt skulderbladen lämna golvet sedan håller du emot på tillbaka vägen också. Stå på alla fyra,lyft diagonalt-vä ben,hö arm. Tre övningar du kan göra.2x15 varje dag. MVH Jessica Lyander

Tuula: Jag får inte stretcha för sjukgyn. men hur ska jag träna sätesmuskeln på effektivaste sätt, när värken är stor.
Jessica Lyander: Du kan pröva att stå, ha ett gummiband runt fotleden,dra benet rakt utåt sidan, det skall kännas utsida höft. Det kommer även att kännas i det benet du står på men det är ok. Stå med lätt böjda knän. 15 drag som du upprepar 2 gånger. MVH Jessica Lyander

Ewa: min son har nyss fått diagnosen skolios, finns det något han kan göra för att slippa värken,klarar ej av sitt tunga arbete längre.?
Jessica Lyander: Jag tycker att han skall pröva att börja med lätt styrketräning-det har man sett funkar bra på skoliosryggar. Släpper inte värken skall han söka hjälp hos naprapat eller sjukgymnast. MVH Jessica Lyander

Jonas Sahlberg,: Hej Jessica! Jag är 45 år och tränar mycket. Har varit friidrottare i 20 år men har lagt karriären på hyllan. Har börjat träna för Göteborgsvarvet, men tror att jag fått tillbaka hälsporren jag haft tidigare. Förra året kunde jag inte springa halvmaran för jag fick stressfaraktur då jag tränade inför loppet. Hoppade med gips i 6 veckor. Hur ska jag komma till rätta med mina slitna fötter och kropp? Tänker inte acceptera ordet VILA! Måste ut och röra på mig för gå upp i vikt är inte aktuellt! Finns det behandlingar för hälsporre? Förslag på ilägg i skorna? Går mycket i jobbet som purser på flyget. Hopplöst fall??? Tack på förhand! Jonas
Jessica Lyander: Jag tycker du skall söka hjälp hos någon som kan hjälpa dig med inlägg-det är viktigt. En annan effektiv sak brukar vara tejpning-att tejpa foten varje dag för att underlätta läkning. Om du inte kan springa pga smärtan så kanske du kan simma ,cykla eller styrketräna medans du läker. Om du vill hålla igång kondisen så kanske det funkar på trappmeaskin eller crosstrainer. Om inget funkar så finns det något som heter stötvåg som kanske kan fungera. MVH Jessica LYander

Ida 9 år: Hej jag hoppar studsmatta varje dag i typ en kvart. Tycker du att jag ska hoppa längre än en kvart?
Jessica Lyander: Öka till 30-45 minuter!

Kurt: Jag har problem med en tennisarmbåge. Jobbar som snickare. Har du några förslag på hur jag ska sköta om min arm så att den mår lite bättre
Jessica Lyander: Excentrisk träning har visat sig vara effektivt mot sk tennisarmbågar. Det innebär att du tar en hantel, lägger underarmen mot ett bord, håller hanteln i handen, lyfter i endast handleden. Snabbt upp håll emot när du släpper ned igen. 3x15. varje dag. Hanteln skall väga så mycket så det gör lite ont när du gör övningen. Stretcha underarmen efter. MVH Jessica Lyander

Jessica: Hej, Fick för en dryg månad sedan ett diskbråck i L5-S1 och har haft fruktansvärd nervsmärta ner i vä ben och fot. Värken har äntligen avtagit och jag känner nu att jag vill börja träna för att stärka kroppen, framför allt rygg och mage, men är osäker på hur och vad jag kan göra. Är rädd att förvärra eller fördröja läkningsprocessen men vill ändå komma igång?!! Promenerar med stavar. Vad kan jag göra mer? Vågar jag börja träna styrka redan? Känner mig "svag" i bäckenleden och har fortfarande kvar lite domningar och stickningar i ben och fot.
Jessica Lyander: För att få bort domningarna tycker jag att du kan söka hjälp hos en naprapat som jobbar med nervmobilisering. Vad gäller träning så tycker jag absolut att du skall komma igång! Du skall inte göra något som gör ont. Du skall inte ha tung belastning på axlar och göra knäböj tex. Allt som trycker ihop dig är dåligt. Börja med lätta övningar så du ser att det inte blir sämre. Situps,bäckenlyft tex. MVH Jessica Lyander

Jessica Lyander: Tack för era frågor! Om ni har mer frågor kan ni vända er till E-Lifes hemsida på nätet! MVH Jessica Lyander, naprapat

moderator: Nu avslutar vi chatten! Tack för alla frågor, och tack Jessica som tog sig tid att svara!