Lisa: Hur påverkas nattsömnen om man tar en middagslur?
Thomas Tegenmark: För många blir den sämre. För människor med sömnbesvär brukar vi föreslå totalt sömnförbud dagtid.

Tina: Tvärtom fråga. Varför somnar vissa mäniskor så fort de ej är aktiva.
Thomas Tegenmark: Aktivitet är en sak som modulerar vår trötthet: mer aktivitet ger större pigghet, en låg aktivitetsgrad gör de flesta av oss sömniga.

Camilla: Jag är 34 år gammal och alltid sovit mycket och gott. Mycke menar jag att jag kan sova ca9 timmar/per utav några problem och sover jag som ska vara normalt 7-8 timmar så är jag jätte trött och längtar efter sängen. Är det normalt?
Thomas Tegenmark: Det finns individuella skillnader i vårt behov av sömn. Det är normalt för vissa att behöva 9 h sömn.

Annethe: Är en "eake up light" lampa bra, om man måte upp så tidigt att det ALLTID är svart ute?
Thomas Tegenmark: Det finns vad jag vet ingen forskning på sådana lampor, men om det funkar för dig så är det bara att köra.

Annika: Min man snarkar rejält och, om man kan säga så, med högst varierande ljud på både in och utandning, men tycker ändå att han sover hela natten. Jag tycker också att hans andning är ojämn även om han inte har några direkta stopp. Kan snarkningen göra att han har dålig kvalitet i sömnen och därför är trött och lättstressad hela dagen?
Thomas Tegenmark: Ja! Snarkning är en mkt vanlig orsak till dålig sömnkvalitet samt dagtidsbesvär. Din man kan göra en snarkningsutredning via sin husläkare.

Angelica: Snälla säg något om oss SMÅBARNSFÖRÄLDRAR & vår sömn; när man ammar var 2:e 3:e timme dygnet runt säger det ju sig självt att man får en minst sagt "ryckig" sömn utan längre sammanhängning... Det måste väl finnas något biologiskt (eller för den del psykologiskt) som gör att människan klarar detta under spädbarns-perioden/småbarns-åren? Eller?? Finns det någon teori? När (om) blir det "skadligt"? Kan du säga något "lugnande" till alla oss? ;-)
Thomas Tegenmark: Nej, det är inte skadligt att ha en så sönderryckt sömn som man får under amningsperioder. De flesta går fullständigt på knäna av detta och många tycker att det är på gränsen till outhärdligt. Anledningen till att det funkar är att det är en begränsad period. WHO rekommenderar ju också att man ammar i 6 månader, efter det kan man sluta.

snarkren: Jag vaknar av att jag inte får luft på nätterna när jag sover, har ej övervikt, det här är väldigt obehagligt, vad kan jag göra åt det här
Thomas Tegenmark: Du kan ha det som kallas sömnapnésyndrom, som innebär att man får andningsuppehåll under nätterna. Sök din vårdcentral för vidare utredning.

Carl Larsson: Jag sover mellan 3-6 h/natt beroende på hur tidigt jag lyckas varva ner och somna. Har gjort det i ungefär 10 år nu och tror att det är en stor bidragande orsak till att jag mår så dåligt som jag gör med stress, dåligt minne, depressioner. Har jag fått men för livet, eller kan jag bli bättre om jag lyckas öka min sömn/natt? Finns det andra "men" man kan få av för kort sömn som jag inte tagit upp här?
Thomas Tegenmark: Det troliga är att du inte fått "men för livet". Om du försöker åtgärda din sömn nu och lyckas förbättra den, så kommer det troligtvis påverka dina övriga besvär. Se t ex www.somnklubb.se.

Bosse: Jag somnar snabbt, men vaknar efter 3-4 timmar. Rådet att göra ngt annan och invänta nästa sömntåg följer jag lör-sön, mne under arbetsveckan är det mycket stressande. Vad göra??
Thomas Tegenmark: Försök testa metoden i små steg: börja med att försöka gå upp nätterna innan de vardagar när du inte har så viktiga saker att göra t ex. Du kanske också behöver se över din sömnhygien och ev tillämpa sömnrestriktion (minska sömnfönstret, som vi pratade om i programmet). Se www.somnklubb.se.

Thomas Tegenmark: Tack för det stora intresset. Vill ni veta mer om sömn och de åtgärder man kan vidta för att sova bättre - gå in på www.somnklubb.se eller www.wemind.se. Mvh Thomas Tegenmark, leg psykolog med inriktning mot KBT