Sveriges mästerkock ökar i popularitet och lockar ständigt nya tittare. Förra säsongen hade programmet knappt 1,2 miljoner tittare per avsnitt vilket är den högsta siffran på fem år. Programmet hade även över 200 000 strömstarter per avsnitt på TV4 Play. Framgångskonceptet består av en perfekt balans av härliga personligheter, matnörderi och kittlande spänning.

Programmet inleds med en auditionturné i Stockholm, Göteborg och Helsingborg där alla med matlagningsintresse har möjlighet att bjuda juryn på sin paradrätt i hopp om att gå vidare till slutkvalet och få en av de tolv finalplatserna. Dessutom ger sig Leif Mannerström ut på ett eget uppdrag i Sundsvall där han gör hembesök hos en ambulansförare med kockdrömmar som han fått tips om.

-  Det är väldigt kul att få överraska duktiga matlagare i deras hem. Först blir de lite paffa men sen brukar de svettas ordentligt för att imponera på mig, säger Leif Mannerström. 

Även systerprogrammet Efter stängning som sänds på TV4 Play har fått fina tittarsiffror och förlängs denna säsong till 22 minuter (mot tidigare 11) och visas på Sjuan och TV4 Play. Här duellerar de utslagna kockarna under ledning av Markus Aujalay och vinnaren får sätta upp en egen meny på Markus restaurang Tegelbacken i Stockholm.

-  Det märks att deltagarna är taggade på att fortsätta tävla i Efter stängning. De kommer in med ett nederlag i ryggen och är rejält revanschsugna vilket ger en härlig energi i programmet, säger Markus Aujalay.

Sveriges mästerkock har säsongsstart den 9 januari kl. 20.00 på TV4, TV4 Play och C More.

Se Sveriges mästerkock på TV4 Play >>