Värvningen av musik- och humorgruppen De Vet Du, som har miljontals visningar på Youtube i bagaget, till det nya talangnätverket blir startskottet för TV4-Gruppens satsning på ett eget MCN, Multi Channel Network. Målet är att samla Sveriges bästa innehållsskapare på digitala plattformar och ge dem möjligheten att växa och utvecklas med TV4-Gruppens nätverk, erfarenhet och muskler i ryggen.

- Vi började larva oss med kameran på mobilen för typ fem år sen och nu har vi chansen att bli ÄKTA TV-profiler som PETER JIHDE. Det känns fantastiskt kul. Framför allt att TV4 valt att satsa på just oss är vi riktigt STOLTA över. Nästan pin faktiskt. Alltså vi är typ röda i facet dygnet runt pga stolta nu. Och vi ska sätta TV4-loggor på våra profilbilder på Facebook haha! Vi älskar TV och det kommersiella och TV4 är bäst på det i Sverige, säger De Vet Du.

Genom talangnätverket kan TV4-Gruppen också knyta ihop ung talang på nya plattformar med det stora annonsörsnätverk som TV4 har. Målet är att bli en ”one stop shop”, där annonsmarknaden och talangerna kan mötas och hitta skräddarsydda lösningar som gynnar båda parter, exempelvis genom sampaketering och branded content.

- Vi är oerhört glada och stolta över att De Vet Du väljer att bli först ut i vår MCN-satsning. Deras ambition och passion för det de gör är fantastisk, och vi ser en rad spännande projekt där vi tillsammans kan stärka och utveckla deras talang och karriär. Med Sveriges största broadcaster i ryggen och det nätverk som finns runt oss finns massor av möjligheter att göra just det, både för De Vet Du och för andra talanger som vill växa, säger Maria Wiss, ansvarig för TV4:s MCN-satsning.

Är du innehållsskapare eller har en programidé? Hör av dig till oss här.