TV4:s satsning på hockey-VM blev en tittarsuccé där närmare 6,4 miljoner av Sveriges invånare någon gång under turneringen bänkade sig framför tv-apparaterna för att följa Sveriges väg till guldet i TV4.

- Det har varit ett privilegium att få förmedla Sveriges resa mellan hopp och förtvivlan till slutlig VM-succé med sändningar som i likhet med Tre Kronor hållit världsklass och som kunnat följas av alla svenska tv-tittare. Vi vet sedan länge att Tre Kronor är ett av våra mest folkkära landslag, med en grundmurad förankring i hela landet, men intresset för VM på hemmaplan har ändå överträffat våra högt ställda förväntningar, säger Hans Pekkari, sportchef TV4-Gruppen.

Samtliga 64 matcher under mästerskapet har sänts i TV4-Gruppens kanaler och sändningarna har varit en stor framgång. Hockeymatcherna i TV4 hade i snitt 34 procents tittartidsandel, och Sveriges matcher följdes i snitt av 1,3 miljoner tittare.

Tittarsiffror Hockey-VM 2012:
Semifinal: 407 000 tittare, 24 procent i andel och en rating på 3,3 procent i A12-59.
Final: 582 000 tittare, 20 procent i andel och en rating på 6,4 procent i A12-59.

Tittarsiffror Hockey-VM 2013:
Semifinal: 1 358 000 tittare, 80 procent i andel och en rating på 14,6 procent i A12-59.
Final: 2 566 000 tittare, 66 procent i andel och en rating på 29,8 procent i A12-59.

Även i de digitala medierna har TV4 skördat framgångar. TV4:s egen hockey-app ”Hockey-VM” där tittarna haft möjligheten att tävla mot sina vänner och andra hockeyintresserade i Sverige har under mästerskapet använts av över 100 000 användare. TV4 Play har livesänt samtliga VM-matcher och gårdagens final mellan Sverige och Schweiz hade bara på TV4 Play över 240 000 livestarter.

Flera av VM-matcherna har haft över 100 000 livestarter enbart på den digitala plattformen. Under finalen kunde även hockey-VM-sajten på tv4.se erbjuda en helt exklusiv Enroth-cam som punktmarkerade den svenske stormålvakten.