Henrik, du gick ut i din blogg och frågade om du skulle tacka ja eller nej till rollen. Påverkade röstningen ditt beslut på riktigt?
- Nja, jag hade nog gjort det oavsett, men jag tänkte att de skulle få bestämma. Men det var ju ett överväldigande ja i alla fall, så det var ju inget konstigt.

Varför tackade du ja?
- För att det var svårt och för att jag inte har gjort det förut. Ska man få mig intresserad av något så ska man säga att ”det här är jättesvårt, du kan inte göra det här”. Då blir jag direkt väldigt sugen på att göra det.

Var det svårt?
- Ja det var väldigt svårt. Jag kan inte spela teater, jag har ingen teaterutbildning, ingen scenskola, ingen teknik för sådant. Och så var det en väldig massa text som jag skulle lära mig under väldigt kort tid då jag höll på med andra grejer. Och sen så har jag ju aldrig jobbat med varken Thorsten eller Elin förut, så jag hade ju ingen aning om hur det var att jobba med dem. Fast det var ju inte svårt. Men det med skådis-tekniken var svårt.

Varför tror du att de valde just dig?
- Jag tänker att de hade 200 andra namn som de ville ha först som alla tackade nej, och sen så tog de mig.

Tror du verkligen det?
- Ja det tror jag.

Var du nervös inför rollen?
- Ja, jag var nervös eftersom jag inte visste vad jag skulle göra. Jag vet vad jag ska göra i MITT jobb, i mitt andra jobb. Skämtjobbet kan jag ju tycker jag, men här visste jag inte hur jag skulle göra. Och så måste man ju bejaka hela tiden. Om Thorsten och Elin säger någonting så måste jag ju säga ja till det, även om det känns konstigt. Jag måste ju lita på dem. Och det är svårt när man är van att ha kontroll. Att släppa kontrollen kan vara rätt läskigt ibland.

Hur var det att regisseras av Thorsten Flinck?
- Det var jättebra, han är väldigt duktig, och rolig. Det blir ju väldigt mycket så att han sa och jag gjorde. Det var mer en överste och en soldat är något annat.

Kan du på något sätt identifiera dig med din karaktär Adolf?
- I början när jag läste texten kunde jag inte riktigt fatta vad den handlade om. Men sedan när jag kom in i det så var det en massa grejer som stämde överens med hur jag har det nu. Det är väl därför man håller på och ältar de här gamla pjäserna, för att de är så jävla välskrivna. Det stämmer alltid överens. Det är väl därför de håller på med dem, de där teatergubbarna, och kör dem om och om igen.

På vilket sätt är du och Adolf lika?
- Lika vet jag inte, men det är väl vissa grejer han tycker om hur han ska vara och hur ett äktenskap ska fungera som jag höll med om. Och andra saker som att man har brottats med samma problem i ett äktenskap och så.

I en kommentar i din blogg stod det att du hade passat bättre i rollen som Gustav, håller du med om det?
- Näe, inte i jämförelse med Thorsten. Det går liksom inte att ut-torsta Thorsten. Don’t out-torst the Thorster. Det går inte. Ska det vara en man som har läget under kontroll i en pjäs så är det Thorsten. Inte någon annan.

Så du tycker inte att kommentaren säger så mycket om din person?
- Det man glömmer bort med den här kommentaren är att man har med Thorsten att göra. Om han går in i ett rum så tar han över, det spelar ingen roll vem som varit i rummet tidigare.

Vilka skulle du säga är de största skillnaderna mellan den här produktionen och de produktioner som du brukar medverka i?
- Min totala avsaknad av kunskap och kontroll är den stora skillnaden. Jag brukar åtminstone kunna gissa vad man ska göra. Här hade jag ingen jävla aning, jag bara gjorde som de sa hela tiden.

Har Strindberg gett mersmak?
- Ja, det har han absolut gjort. Jag har läst Fadren och Fröken Julie nu på semestern bara för att jag var sugen. Jag kan också absolut tänka mig att göra grejen en gång till, det var svårt och jättekul. Så jag är med igen!

Vad tycker du om tv-teater?
- Ja, det är en utdöende form av underhållning. Men det är väldigt roligt att göra, och väldigt enkelt. Jag fattar inte att man inte gör mer av det. När jag var liten minns jag att de hade en fast ensemble på tv, och så gjorde de tv-teater och satte upp pjäser. Direktsänd tv-teater, det vore häftigt!

Vad händer för dig härnäst?
- Jag är ute och turnerar med min monolog, The 90’s, och så börjar vårt program Sverige pussas och kramas gå här om någon vecka. Och sen så skriver vi pjäs med Killing-gänget. Det är mycket nu alltså. Det är mycket nu.