1. Mörkt. För de allra flesta är det viktigt att sovrummet är mörkt. Visst är det härligt med tunna svepande gardiner, men de stänger inte ute särskilt mycket ljus. Samma sak gäller persienner som har sett bättre dagar och släpper in ljus i gliporna. Köp en ordentlig och mörk rullgardin, det finns flera diskreta som lätt går att dölja under en gardinkappa när du inte har den nedrullad.

2. Svalt. Varma och kvava sovrum kan störa sömnen. Har du ingen störande trafik utanför huset kan öppet fönster vara både sövande på kvällen och uppiggande att vakna till på morgonen. Är du rädd för att vakna kan du låta ett vädringsfönster stå öppet innan du går och lägger dig så att rummet är ordentligt svalt. Kvalitén på lakan, täcken och kuddar är också en vitkig faktor. Vill man ha en svalare känsla på lakan kan man satsa på bomullslakan med satin i.

3. Tyst
. Försök ha så tyst som möjligt i sovrummet, en stängd dörr och stängda fönster brukar hjälpa bra.. En del lägenheter kan dock vara mycket lyhörda. Då kan det vara en god idé att försöka isolera sovrummet bättre. Textilier längs med väggarna eller tjockare gardiner är bra och billigt att prova med. Man kan även tilläggsisolera, hör då dig för på ditt byggvaruhus om ljudisolering eller ljudreglering.

4. Fokus. Att ligga i sängen och titta på tv kan vara väldigt skönt. Men när man börjar göra annat i sovrummet än sova, titta på tv, använda datorn, träna, kan man göra det svårt för hjärnan av associera sovrummet med avslappning. Ta ut prylarna som inte har med sömn att göra och satsa istället på att göra sängen inbjudande för avslappning: härliga lakan, mjuka täcken, massor av kuddar i olika färger eller varför inte ett dekorativt lapptäcke?

Källa: Hemmakanalen och vardguiden.se